GYNOBS fysioterapi

GYNOBS FYSIOTERAPI

GynObs er en forkortelse for gynækologisk obstetrisk fysioterapi.

Det vil sige fysioterapi og behandling af underliv og bækkenbund.

Vores specialuddannede GynObs fysioterapeut Mette Petersen behandler kvinders problemer i underlivet og bækkenområdet, såsom

GRAVIDITETSGENER

Ved graviditetsbetingede bækkensmerter er der ofte tale om en dysfunktion, hvilket vil sige, at muskler og led i området ikke arbejder eller bevæger sig, som de plejer.

Der vil kunne opstå irritation og smerter i et eller flere af bækkenets led.

Musklerne i området vil blive spændte og derved dårligere til at varetage den normale stabiliserende og bevægende funktion, de har.

Behandlingen vil ofte bestå i manuelbehandling, udspændings- og afspændingsteknikker, holdningskorrektion, vejledning omkring aflastning, individuelt tilpasset træningsprogram og/eller deltagelse på graviditetshold.

BÆKKENBUNDEN EFTER FØDSEL

Mange kvinder har efter en fødsel svært ved at “finde” bækkenbunden igen.

Nogle oplever også at fødslen kan give mindre eller større skader på bækkenbunden og de omkringliggende strukturer.

Ved behandlingen “Efterfødselstjek” bliver der foretaget en grundig indvendig vurdering af bækkenbunden, hvor din knibefunktion, styrke, udholdenhed vurderes samt din bækkenbunds evne til at koordinere knibene og der laves et screen af hele kroppen generelt.

Et Efterfødselstjek indeholder også uddybende vejledning om, hvordan du kan hjælpe kroppen godt videre. Du bliver guidet på vej til den hverdag eller motionsform, du ønsker, får lavet individuelt træningsprogram og/eller deltagelse på efterfødselshold.

ARVÆV EFTER KEJSERSNIT

Under selve indgrebet laver kirurgen et ca. 15 cm langt snit på tværs af maven nogle cm over kønsbenet.

Der skæres igennem mange lag: Hud, fedtvæv, muskelsener, mavemuskler, bughinde, livmoder og fosterhinde foruden alle bindevævslagene.

De enkelte lag skal bagefter vokse sammen hvorfor der bliver dannet arvæv.

Arvæv vil føles mere hårdt og sejt at røre ved og i nogle tilfælde kan der ske sammenvoksninger mellem de forskellige lag.
Kroppen arbejder på at kompensere for det område der er mindre bevægeligt for at opretholde kroppen funktioner.

Det betyder at der sættes større krav til andre steder i kroppen specielt i lænde-, bækken- og hofteområdet som kan føre til overbelastnings ømhed eller smerter.

Hvis du oplever nogle af disse symptomer er det relevant at få behandling af dit kejsersnit ar:

• Smerter omkring lænd, bækken, baller og underlivet.
  • Besværet blærefunktion og vandladninger
  • Smerter under samleje.
  • Væskeophobning i bækkenet som kan give hævelse og træthed i underlivet.
  • Smerter og stramninger i arret.
  • Nedsat bevægelighed i bækkenområdet.
  • Ubehag ved berøring og ved brug af bestem tøj.
  • Du er ikke tilfreds med arrets udseende og oplever at have fået en tagrende effekt ved arret.

Behandling af kejsersnit arvævforegårmed manuelle teknikker både overfladisk men også i dybden, så dit arvæv bliver smidigt og bevægeligt.

Det er aldrig for sent at tage sig af sit arvæv selvom det måske er blevet foretaget for 5 eller 20 år siden, men der er store fordele ved at gøre en tidlig indsats.

MENSTRUATIONSSMERTER

Man regner med at mellem 50 og 90% af alle kvinder i den fertile alder har menstruationssmerter. Smerterne kan variere fra let murren til invaliderende smerter.

Men selvom rigtig mange kvinder oplever smerter eller problemer med deres cyklus, er det ikke naturligt og noget man bare skal acceptere.

Der kan være rigtig mange årsager til at have menstruationssmerter og en forstyrret cyklus, og i mange tilfælde vil det kunne reduceres eller fjernes med fysioterapi.

INKONTINENS

Ved inkontinensproblemer vil du som patient blive udredet for, om der er tale om:

• stress-inkontinens (svag bækkenbundsmuskulatur)
  • trang-inkontinens (overaktiv blære)
  • en blanding af de to inkontinensformer

Der bliver foretaget en underlivsundersøgelse, hvor bækkenbunden vurderes i forhold til muskelfylde, skader på musklen, knibe-evne, udholdenhed, styrke og koordination.
På den måde får du vished om din knibefunktion.
Derudover vurderes dit væske balance.

LIDT OM BÆKKENBUNDEN

Bækkenbundens vigtigste opgave er at støtte og holde de indre organer på plads. Når musklerne i bækkenbunden er stærke, vil de snildt formå at lukke omkring åbningerne i urinrør, endetarm og skede. Hvis musklerne ikke er stærke nok, vil mange opleve, at det bliver svært at holde på urin og afføring (ofte forværret ved grin, hop eller nys).

Underlivets organer vil også kunne synke nedad og det giver en meget ubehagelig tyngdefornemmelse i underlivet.

Størstedelen af muskelfibrene i bækkenbunden er tværstribet muskulatur, hvilket er godt nyt for genoptræning. Med korrekt knibeteknik er det aldrig for sent at træne bækkenbunden op igen.

HVORDAN FOREGÅR EN GYNOBS FYS UNDERSØGELSE

Gynobsfysioterapi indledes altid med en grundig samtale og information om bækkenbundens anatomi og funktion.

I en gynobskonsultation er det naturligt nok vigtigt at undersøge bækkenbunden for at kunne vurdere muskelstyrken, udholdenhed, koordination og eventuelle skader på muskulaturen.

Alt dette danner grundlag for at iværksætte et korrekt og effektivt behandling.

Behandlingsforløb med gynobsfysioterapi foregår ofte over flere behandlinger fordelt over en længere periode. Hver patient har individuelle behov og for alle gælder det, at bækkenbundstræning er livslang træning.

Du behøver ingen henvisning fra din egen læge til gynobsfysioterapi. Hvis du er medlem af Sygesikringen Danmark, kan du tillige få tilskud derfra.